Ahad, 8 November 2009

UMUM

PERPISAHAN SATU PENYEKSAAN…!


RANAU: Perpisahan atau perceraian suami dan isteri dalam islam adalah perbuatan halal yang di benarkan tetapi sangat di benci Allah S.W.T.

Perceraian tidak hanya berlaku kepada satu kelompok masyarakat sahaja malah melangkaui jauh ke dalam setiap organisasi masyarakat. Boleh terjadi kepada raja, menteri, hakim, ahli koperat, artis, pegawai kerajaan, petani, nelayan, semua golongan masyarat tidak terkecuali.

Jodoh sama seperti kehidupan, kematian dan rezeki adalah ketentuan Allah S.W.T. Tiada sesiapa yang berupaya menghindarkan diri dari ketentuan Allah S.W.T.

Pada penghujung bulan saaban 1430H yang lalu, penyanyi popular Indonesia Kris Dayanti telah menggemparkan dunia hiburan Indonesia dan Malaysia apabila diceraikan oleh suaminya Anang Hermansyah dengan talak tiga sekaligus. Bagaimanapun Pengadilan Agama Jakarta Selatan pada 22 Oktober 2009 lalu memutuskan hanya sah diceraikan dengan talak satu. Dua anak mereka sekarang dalam jagaan Anang Hermansyah

Sementara itu di Malaysia awal bulan ini dramatis, Noorakma Yunus atau dikenali sebagai Emma Akma, 40 dengan deraian air mata menerima keputusan Mahkamah Rendah Gombak Timur mengesahkan perceraian kali ke tiga dengan talak ba’in kubra, yakni talak yang tidak boleh rujuk dengan bekas suaminya Mohd Kamal Jaafar Sidik 35, kerana mereka mengesahkan sebelum ini telah dua kali bercerai sejak 2008. Mereka berdua mempunyai seorang anak angkat dan kini dalam jagaan Emma Akma.

Ketika membaca akhbar perceraian artis ini, pada masa yang sama saya terdengar radio rakan sepejabat yang mengumandangkan lagu Aku Bukan Superman ciptaan Dhani Ahmad Prasetyo dari Indonesia, dinyanyikan oleh 3 anak lelakinya yang mengangotai kumpulan THE LUCKY LAKI

Saya tertarik menghayati lagu tiga beradek ini kerana penyanyi dan pencipta lagu tersebut adalah satu keluarga secara langsung mengalami dan merasai sendiri perit, sakit dan deritanya perpisahan dengan insan yang tersayang ?

Bagi mereka yang berjiwa halus dan sensetif mungkin boleh menyelami betapa rintihan anak-anak Dhani Ahmad Prasetyo dengan Maia Estianty ini yang telah bercerai tidak lama dulu. Lagu tersebut mempunyai maksud yang mendalam, ianya boleh membawa maksud rintihan seorang anak yang merindui ibu mereka. Mungkin juga luahan hati seorang ayah yang ditinggalkan isteri atau juga mungkin rintihan seorang isteri yang ditinggalkan suami dan Mungkin juga bermaksud luahan hati seorang ayah meninggalkan anaknya? Ianya bergantung kepada siapa yang mendengar dan dimana serta bagaimana kedudukan hatinya ketika itu

Lagu tiga beradik ini boleh menyentuh hati khususnya mereka-mereka yang pernah dan sedang melalui perpisahan dengan orang yang dikasihi.



Cuba perhatikan lirik dan lagu Aku Bukan Superman mungkin anda menemui sesatu;


Lirik lagu Aku Bukan Superman:

A..ku bukanlah superman
A..ku juga bisa nangis
Jika kekasih hatiku
Pergi meninggal kan aku


Ayahku selalu berkata padaku
Laki-laki tak boleh nangis
Harus selalu kuat
Harus selalu tangguh
Harus bisa jadi tahan banting
Sakit teryata sakitnya cinta
Buat aku menangis
A..ku bukan lah superman
A..ku juga bisa nangis
Jika kekasih hatiku
Pergi meninggal kan aku
Ayahku selalu memerahi aku
Jika jatuh air mataku
Kata ayah slalu air mata itu
Adalah tanda kelemahan
Tapi ternyata air mataku
Ternyata jatuh juga…
A..ku bukanlah superman
A..ku juga bisa nangis
Jika kekasih hatiku
Pergi meninggal kan aku


Ayahku tersayang maafkan lah aku
Jika aku masih menangis
Masih belum bisa menjadi seperti
Apa yang ayah selalu mau
Kita berjanji tuk tidak lagi
Menangis karena cinta..
A..ku bukanlah superman
A..ku juga bisa nangis
Jika kekasih hatiku pergi meninggal kan aku
A..ku bukanlah superman
A..ku juga bisa nangis
Jika kekasih hatiku
Pergi meninggal kan aku
A..ku bukanlah superman
A..ku juga bisa nangis
Jika kekasih hatiku pergi meninggal kan aku

Tidak dapat digambarkan betapa sedih dan sakitnya jiwa anak-anak yang terlibat akibat perceraian kedua orang tua mereka?

Sekiranya menghadapi situasi kurang menyenangkan dalam perhubungan suami isteri maka tetap teguh, tabah dan sabarlah selalu dengan pasangan masing-masing.

Jika berpeluang atau luangkan sedikit masa untuk berdamping dengan guru-guru agama agar sentiasa mendapat nasihat yang baik daripada mereka kerana banyak manfaat yang diperolehi sekiranya kita sentiasa berdamping dengan guru-guru agama atau dengan perkataan lain para ulama, seperti mana sabdaan nabi s.a.w. yang mahfumnya:

“ Barangsiapa makan bersama seorang alim dua suap atau mendengarkan daripadanya dua kata atau berjalan denganya dua langkah, maka Allah S.W.T memberikan kepadanya dua syurga yang tiap-tiap syurga seperti dua kali dunia” ( dipetik dari kitab Durratun Nasihin )

Sebagai insan biasa kita jangan merasa malu untuk belajar agama walaupun lanjut usia dan tinggi kedudukan dalam masyarakat, teruslah mendalami ilmu agama kerana pengetahuan agama bukan sahaja benteng kukuh rumah tangga kekal harmoni malah akan menjadi bekalan yang berberterusan di akhirat kelak

Berdoalah selalu agar rumah tangga setiap daripada kita sentiasa damai, aman dan bahagia
hingga akhir hayat dan berterusan ke alam akhirat, suatu alam yang tidak berpenghujung.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan