Ahad, 30 Januari 2011

TANAH RUNTUH


Masjid jamek Bandar Sandakan

dipenuhi lumpur

SANDAKAN( 30/01/2011): Masjid Jamek As-Sheikh Hasabollah At- Tohiri, di pusat Bandar Sandakan yang dibina dibawah bukit dizaman pemerintahan Sultan Sulu kira-kira 200 tahun yang lalu telah dipenuhi lumpur pada malam sabtu sekitar jam 3 pagi, bagaimanpun tiada kemalangan jiwa berlaku

Keseluruhan ruang solat telah dipenuhi tanah yang mengalir dari bukit dan terdapat retak dibeberapa tempat bangunan masjid yang memungkinkan boleh runtuh bila-bila masa sekiranya tanah runtuh dan hujan berterusan untuk beberapa hari lagi.

Menitis airmata ini melihat keadaan masjid yang suatu ketika dahulu tempat saya solat jumaat dan ikhtikaf setiap minggu. Masjid ini pernah menjadi tumpuan jamaah tabligh setiap malam minggu sehinggalah pada tahun 2003 apabila ahli jawatankuasa masjid tidak lagi membenarkan jamaah tabligh berikhtikaf di masjid tersebut setiap minggu.

Masjid ini juga pernah menjadi tempat tumpangan pelajar-pelajar dari luar Bandar yang bersekolah di sekitar bandar ini pada tahun 60an dan 70an dan ada diantara mereka sudah menjadi orang ternama dan berjaya di Sabah ketika ini.

Pagi tadi Ketua Menteri telah datang meninjau keadaan masjid tersebut dan mungkin beliau akan mengumumkan’ sesuatu ‘ berkaitan masjid tersebut.


1 ulasan:

  1. Astaghfirulla.. Maha such Allah. Setiap musibah pasti ada hikmahnya. Bermuhasabahla

    BalasPadam