Ahad, 30 Oktober 2011

WARKAH DARI TANAH SUCI

MAKKAH: Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w. bersabda: “ Bertakwa  kepada Allah dan akhlak yang mulia adalah amalan yang paling banyak menyebabkan manusia masuk ke dalam syurga dan  kerana mulut dan kemaluan perkara yang paling banyak menyebabkan manusia masuk  ke dalam neraka (Riwayat Ahmad)

Daripada Abu Umamah r.a bahawa Rasulullah bersabda: “Aku menjamin sebuah rumah di dalam syurga yang paling bawah bagi orang yang meninggalkan pertengkaran walaupun dia berada dipihak yang benar, dan aku menjamin sebuah rumah di syurga yang tengah bagi orang yang meninggalkan penipuan walaupun dia hanya bergurau, dan aku menjamin sebuah rumah di dalam syurga yang paling tinggi bagi orang yang berakhlak mulia( Riwayat Abu Daud)

Daripada Aisyah r.ha bahawa Rasulullah bersabda:”Sesungguhnya seorang mukmin dapat mencapai kedudukan orang yang berpuasa dan bangun malam(dengan bersolat) dengan akhlak yang baik( Riwayat Abu Daud)

Daripada Jabir ra. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya orang yang paling aku cintai dan paling dekat kedudukannya disisiku pada hari kiamat ialah orang yang paling baik akhlaknya, dan sesungguhnya orang yang paling aku benci dan jauh kedudukannya daripadaku pada hari kiamat ialah orang yang berlebih-lebihan serta sombong di dalam percakapannya(Riwayat at-Tirmizi)

Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Abdullah ibn Amru ibn al’Ass bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya orang yang terbaik dikalangan kamu ialah yang paling baik akhlaknya”

Daripada Abdullah ibn ‘Amru bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “ Orang yang bersifat penyayang akan disayangi oleh Allah yang Maha Penyayang.Rahmatilah ( makhluk) yang berada di muka bumi necaya kamu akan dirahmati oleh ( Allah) yang berada di langit (Riwayat Abu Daud) dan sesiapa yang tidak menyayangi manusia maka dia tidak akan disayangi oleh Allah(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Diriwayatkan oleh Sa’ad ibn Abi Waqqas,Rasulullah Sallallahu Alaihi wasallam telah bersabda: Sesungguhnya Allah menyukai akhlak yang mulia dan membenci akhlak yang rendah.

Nabi sallallahu ‘ alaihi wasallam telah bersabda:” Sesungguhnya aku diutuskan semata-mata untuk menyempurnakan akhlak yang baik(Riwayat bukhari)


Imam Abdullah ibn Mubarak telah memberi pengertiannya tentang akhlak yang baik kepada kita dengan berkata “ Ia adalah wajah yang manis, membuat kebaikan dan menghalangi kejahatan.”

1 ulasan: